A 70 GB RAM-tól a titkos raktárakig: Fedezd fel velünk az új elektromos Mercedes CLA-t Magyarországon!

A Mercedes legújabb elektromos hajtásláncát bemutató harmadik generációs CLA számos izgalmas és különleges részlettel büszkélkedhet. A ZalaZone tesztpályán lehetőségünk nyílt alaposan felfedezni ezt a német villanyautót, amely tele van meglepetésekkel, akár a felszín alatt, akár a látványos dizájnjában.
A Mercedes márciusban bemutatta a CLA teljesen új, harmadik generációját, amely az első csavartól az utolsóig megújult. Ez a lenyűgöző kupészedán 792 kilométeres hatótávú elektromos hajtáslánccal büszkélkedik, és Koppenhágában már alaposan leteszteltük, felfedezve a benne rejlő lehetőségeket.
Az immár nem Kecskeméten, hanem a németországi Rastattban gyártott CLA első példányai nemrégiben megérkeztek Magyarországra.
Az eddig még rendszám nélküli autók kipróbálására a ZalaZone területén nyílt lehetőségünk, ahol rövid időre volán mögé ülhettünk és megörökíthettük őket. E közben több izgalmas és érdekes információt is sikerült összegyűjtenünk róluk.
Míg egy drága felsőkategóriás okostelefonban 12-16 GB, egy komolyabb számítógépben pedig 32 GB RAM rejtőzik, addig a CLA-ba nem kevesebb mint 70 GB kerül ebből a működési sebességet jelentősen befolyásoló memóriafajtából.
A 600 GB-os flashmemória nem éppen elhanyagolható mennyiség, a CPU pedig másodpercenként majdnem 1 millió utasítást zsupszkol be, ami igazán lenyűgöző. A grafikus processzor teljesítménye 8,3 TeraFLOPS-ra rúg, ami elképesztő grafikai élményeket kínál. Ráadásul az Ethernet sebessége 2,5 Gbit/s, így a hálózati adatátvitel is villámgyors.
A négy erőteljes processzor annyira kiemelkedő teljesítményt nyújt, hogy külön vízhűtési megoldást alkalmaztak rajtuk. Az infotainment rendszert a Qualcomm, míg a vezetéstámogató technológiát az Nvidia chip irányítja.
A műszerfalat alapértelmezett állapotban két domináló kijelző díszíti, de extra díj ellenében lehetőség van egy harmadik kijelző hozzáadására is. Az anyósülés előtti képernyőn pedig akár a menet közbeni utazás során is élvezhetjük a játékokat vagy filmeket.
A térkép mostantól a Google Maps innovatív alapjaira épül, és az új navigációs nézet lenyűgöző, szuperrealisztikus ábrázolásban mutatja be az autó környezetét.
Az AI és felhőtechnológia terén minden kéznél van, mint a búcsúi vásáron. Többek között olyan innovációkat élvezhetünk, mint az OpenAI ChatGPT, a Google Gemini és a Microsoft Azure. A stuttgarti fejlesztők nemcsak a legfrissebb funkciókkal látták el a rendszert, hanem egy új hangvezérlési lehetőséget is bevezettek, ami azonban egyelőre csak magyar nyelven érhető el.
A Dolby Atmos technológiával kompatibilis Burmester hi-fi rendszere lenyűgöző 850 W teljesítménnyel büszkélkedik, ami nem meglepő, hiszen a hangzás mögött négy mély- és középsugárzó, két kiegészítő középsugárzó, négy magassugárzó, két térhatású hangszóró, valamint egy erőteljes mélynyomó áll. E kombináció garantálja a kivételes és gazdag hangélményt, amely minden zenei stílusban megmutatkozik.
A nemzetközi menetpróbán és a ZalaZone-on tesztelt CLA modellek közös jellemzője a karosszériába integrált, rejtett kilincs, azonban a Progressive felszereltségű alapmodellek esetében teljesen hagyományos külső kilincseket alkalmaznak.
A sportosabb megjelenésre törekvők számára az AMG Line és AMG Line Plus változatok jelentenek ideális választást, hiszen ezek nemcsak impozáns, hanem nagyobb méretű felnikkel is büszkélkednek.
Az elektromos CLA teljesen fedett kamu hűtőrácsán 142 csillag világít és jelenít meg adott esetben animált grafikát, a hibrid példányok viszont hagyományos hűtőrácsot virítanak.
A csillagok a júliusban bemutatott Shooting Brake változat lenyűgöző panoráma üvegtetején is tükröződnek, élénk színekben ragyogva.
Az új modell 3,1 centiméterrel hosszabb, 3,9 centiméterrel magasabb és 6,1 centiméterrel nagyobb tengelytávval rendelkezik elődjéhez képest. A légellenállási együtthatója 0,21, ami kiemelkedő érték, hiszen a házon belüli versenytársak közül csak az EQS tud jobb teljesítményt nyújtani, hiszen annak értéke 0,2.
Az új CLA EQ modellben a Start/Stop gomb eltűnt a hagyományos értelemben. Csak annyit kell tennünk, hogy rálépünk a fékpedálra, és a kormány mögötti jobb oldalon található kart D-be vagy R-be húzzuk. Ezután már csak át kell helyeznünk a lábunkat a fékről a gázpedálra, és máris nekiindulhatunk az útnak.
A motorfék és a rekuperáció hatékonyságát most már nem a kormány mögötti fülekkel, hanem a PRND-kar előre és hátra történő mozgatásával vezérelhetjük.
Indítógomb tehát nincs, automata váltó viszont nemcsak a hibrid, hanem a tisztán elektromos CLA-ban is található. A hátsó kerekeket hajtó villanymotor melletti kétfokozatú váltó a Porsche Taycan és egyes Mercedes PHEV-ek mintájára jobb gyorsulást és fokozott hatékonyságot biztosít.
Megújultak az első ajtón lévő ülés- és tükör állítógombok és tapasztalataink szerint jó irányban változtak, ellentétben az ablakemelő gombokkal, melyek VW ID mintára spórolósan bénábbak lettek.
Az utóbbi időszakban a Mercedes elektromos modelljeit számos bírálat érte, különösen amiatt, hogy még a legelső, villanymotor nélküli verzióikban sem biztosítottak kiegészítő első tárolóteret.
A villanyos CLA új utakat nyit meg a hagyományos megközelítésekkel szemben: az autó elejében található 101 literes frunkban nem csupán a töltőkábelek férnek el kényelmesen, hanem akár hátizsákok is könnyedén elhelyezhetők benne.
A frunkot rejtő géptető kívülről nem nyitható, ami kissé kényelmetlen, viszont van egy izgalmas érdekessége: a BMW-szellemiség jegyében bentről egy egyszerű mozdulattal aktiválható. Csak annyit kell tenned, hogy kétszer megnyomod a kormány bal oldalán elhelyezett kis kart, és máris készen állsz a további teendőkre, anélkül, hogy bármilyen más reteszeléssel kellene bajlódnod.
Érdekességképpen említhető, hogy a csomagtartós Mercedes utoljára 90 éve bukkant fel, mégpedig a farmotoros MB 130 képében.
Magyarországon legolcsóbban 21,5 millió forintból úszható meg egy új CLA, ennyibe kerül ugyanis a 272 lóerős hátsókerék-hajtású elektromos szedán.
A 354 lóerős, duplamotoros összkerekes CLA EQ már 24,4 millió forinttól elérhető, így bárki hazaviheti ezt a lenyűgöző járművet.
Az ősz folyamán debütál a kínálatban az 1,5 literes, négyhengeres turbómotorral ellátott CLA, amely 136 és 190 lóerő között teljesít. Ez a modell a 48 V-os lágyhibrid technológiára épül, és ekkorra várhatóan hazánkban is megismerhetjük a Shooting Brake változat árát. Továbbá, a 85,5 kWh kapacitású akkumulátor helyett egy 58 kWh-s változat is elérhetővé válik az elektromos CLA számára.