Valóban előnyös a SZÉP-kártya kiterjesztése? A legtöbben valószínűleg ezekre a lehetőségekre fordítanák ezt az összeget – derül ki a Pénzcentrum elemzéséből.


A mai világban a legtöbb ember számára már természetes, hogy egy boltban bankkártyával tudjon fizetni. A vásárlók különösen a piacokon, szépségszalonokban és házhoz érkező szakembereknél üdvözölnék az elektronikus és digitális fizetési lehetőségeket. Ezt a megállapítást a SimplePay, az OTP Mobil által készített felmérés támasztja alá. Azonban nem elegendő csupán az alternatív fizetési megoldások jelenléte; a fogyasztóknak fontos a technikai megbízhatóság, a gyorsaság, valamint az innovatív megoldások alkalmazása is.

A modern vásárlói szokások tükrében egyre inkább elvárás, hogy a kereskedések és szolgáltatók – beleértve a házhoz menő szerelőket, fodrászokat és manikűrösöket is – lehetőséget biztosítsanak bankkártyás tranzakciókra. Ezt támasztja alá az OTP Mobil megbízásából készült reprezentatív kutatás, amelyből kiderült, hogy a megkérdezettek 62%-a elengedhetetlennek tartja az elektronikus fizetési opciók jelenlétét. 29%-uk fontosnak véli ezt, ugyanakkor megértéssel viseltetnek a kereskedők iránt, amennyiben a költségek miatt nem tudnak ilyen megoldásokat kínálni. Mindössze 9% azok aránya, akiknek elegendő, ha készpénzes tranzakcióval intézhetik a vásárlásaikat.

Az online világban elterjedt kényelmes és digitális megoldások iránti igény a vásárlók részéről a hagyományos üzletekben is egyre hangsúlyosabbá válik. A készpénzes tranzakciók bonyolultsága miatt sokan a gyorsabb és egyszerűbb alternatívákat keresik. A webáruházak esetében a vásárlások egyre nagyobb része mobiltelefonon keresztül történik, legyen szó alkalmazásokról, digitális pénztárcákról vagy utalás alapú megoldásokról, mint a qvik. Ezért a kereskedők és szolgáltatók számára kiemelt jelentőséggel bír, hogy a fizikai boltjaikban is megteremtsék a digitális vásárlási élményt, ezzel versenyelőnyre tehetnek szert – hangsúlyozta dr. Al-Absi Gáber Seif, az OTP Mobil ügyvezető-helyettese. Egy friss felmérés alapján a válaszadók mindössze egyharmada választja a készpénzes fizetést az üzletekben, míg a többség bankkártyával (38%) vagy digitális mobilpénztárcával (22%) tranzakcionál.

A felmérésből kiderült az is, hogy tipikusan melyek azok az üzletek és szolgáltatók, ahol csak készpénzzel tudnak az emberek fizetni, pedig örülnének, ha más alternatíva is lenne. A válaszadók leginkább a piacon (50%), a szépségszalonokban (40%), illetve a házhoz jövő szerelőknél (40%) hiányolják az elektronikus fizetési lehetőséget. De többen megemlítették az autószerelő-műhelyeket (17%), a pékségeket (14%), illetve voltak, akik bankkártyáva

A nyilvános vécék használatáért, a tömegközlekedési járműveken, valamint a büfékben is bevezetnék a díjfizetést.

A felmérés eredményei fény derítettek arra, hogy a fizetéssel összefüggő kellemetlen élmények, mint például a terminál hiánya vagy a lassú működés, jelentős hatással bírnak a kereskedők és szolgáltatók megítélésére. A válaszadók 78%-a tapasztalt már zavaró szituációt e téren; közülük 17% úgy nyilatkozott, hogy egy negatív fizetési élmény után valószínűleg elkerüli az adott boltot vagy szolgáltatót a jövőben.

Az emberek körében a legnagyobb frusztrációt az okozza, amikor a terminál megmakacsolja magát, és újra meg újra próbálkozniuk kell a fizetéssel. A lassan működő készülékek és a "kérjük, inkább készpénzben fizesse" felirat némileg kevésbé bosszantó az átlagfelhasználók számára, de a fiatalokat különösen kényelmetlenül érinti ez a kérés. Számukra ez a helyzet szinte kínos, és nem ritka, hogy elkerülik az ilyen helyzeteket.

"Ma már olyan kereskedőktől és szolgáltatóktól is elvárjuk az elektronikus fizetési megoldásokat, akiknél korábban nem gondoltunk rá, ilyen például a fodrász, a gázszerelő vagy a zöldséges. A vállalkozók az üzleti céljaiknak megfelelően a SimplePay számos megoldása közül választhatnak, POS-terminált, Telefonos POS-t valamit online fizetési megoldásokat is kínálunk, mind bankkártyás mind qvik (utalás alapú) megoldásokkal. Nem elég csak az üzletméret és a költségek alapján dönteni, a felmérés is alátámasztotta, hogy érdemes utánajárni a fizetési megoldás technikai megbízhatóságának, vagy például annak, hogy van-e mindig elérhető ügyfélszolgálata az üzemeltetőnek" - magyarázza dr. Al-Absi Gáber Seif.

A szakember hozzátette, ha egy kereskedőnek fiatal a célközönsége, akkor érdemes innovatív fizetési megoldást is kínálni, mint amilyen a qvik. Az azonnali átutaláson alapuló rendszer a kereskedőnek is olcsóbb, ráadásul a SimplePay tapasztalata szerint az átlagos qvik-kosárérték 30 százalékkal magasabb volt a bevezetéstől számított első hónapokban, mint a bankkártyával kifizetett áruk esetében.

Related posts