Figyelemfelkeltő trükk a gyümölcspulton – miért választják a narancsok hálós csomagolását?

A szupermarketek polcain gyakran észlelhetjük, hogy a narancsokat és egyéb gyümölcsöket élénk, színes hálókba csomagolják. Ez a megoldás nem csupán a gyümölcsök biztonságos szállítását és tárolását szolgálja, hanem egy tudatos marketingstratégia része is, amire egy kutatás is felhívja a figyelmet.
A narancsokat élénk narancsszínű hálóba csomagolják, míg a citromokat ragyogó citromsárgába helyezik. A hagyma és krumpli esetében is a zöldség színe tökéletes összhangban van a választott csomagolással. Ezek a színazonos hálók nemcsak esztétikailag vonzóak, hanem a gyümölcsöket és zöldségeket is érettebbnek és vonzóbbnak tüntetik fel, így serkentve a vásárlási kedvet.
Karl R. Gegenfurtner, a Giessen Egyetem pszichológusa, úgy véli, hogy a jelenség hátterében a konfetti-illúzió rejlik. Ez a jelenség azt jelenti, hogy az agyunk a környezetünkben lévő színek hatására eltérően érzékeli egy tárgy valódi színét. Például, ha egy halványzöld narancsot narancssárga hálóba csomagolnak, akkor az a háló miatt élénkebbnek tűnik, mivel az optikailag "kiegyenlíti" a színét.
A dívány.hu legfrissebb összefoglalójában egy érdekes kutatásra hívja fel a figyelmet, amely az i-Perception tudományos folyóiratban jelent meg. A tanulmány szerint az agyunk természetes hajlama, hogy a látott információkat egységesítse és leegyszerűsítse, ezáltal megkönnyítve a vizuális ingerek feldolgozását. Ennek a folyamatnak köszönhetően vásárlóként hajlamosak vagyunk arra, hogy a gyümölcsöket frissebbnek és jobb minőségűnek lássuk, mint amilyenek valójában.
A módszer hatékonyságát több kutatás is megerősíti, ugyanakkor a pontos eladási növekedés mértéke még nem tisztázott. Az viszont egyértelmű, hogy a hálók színének megválasztása kulcsfontosságú szerepet játszik abban, hogyan látjuk és érzékeljük a gyümölcsöket a bolt polcain.
A tudományos megközelítés mellett a hálós csomagolás a kereskedők számára is számos előnnyel jár. Például, ha egy kedvenc sütemény receptünkben mindössze egy narancs héjára van szükség, de a gyümölcsöt egy kilós kiszerelésben kínálják, könnyen rávesszük magunkat, hogy megvásároljuk. Ezen kívül a hálóba csomagolt gyümölcsök esetében a termékek esetleges hibái és sérülései könnyebben rejtve maradnak a szemünk elől. Ezért érdemes körültekintően vásárolni; a pénztárcánk értékelni fogja a tudatos döntéseinket.