MKOE: Az NGM jogellenesen kívánja folytatni az AVDH használatát.


Az NGM akár jogszabálysértés árán is szembehelyezkedik az AVDH megszüntetésével. Az illetékes főosztály egy irreleváns törvényi szakaszra hivatkozva fenntartja az AVDH érvényességének látszatát. Tény, hogy enélkül leállna a gazdálkodók körében a munkaügyi hivatali ügyek intézése is. A helyes megoldás persze az AVDH jogi státuszának visszaállítása lenne, legalább 2025.10.31-ig, hiszen az integrált használatát már eddig a dátumig már meghosszabbították - olvasható a Magyar Könyvelők Országos Egyesülete (MKOE) közleményében, tájékoztatott az MTI.

Az Azonosításra Visszavezetett Dokumentumhitelesítés (AVDH) érvényes aláírásként történő alkalmazása 2024. december 31-én éjfélkor véget ér.

A jogalkotó elismerte, hogy a kivezetés folyamata haladékot igényelt volna, így az AVDH integrált használatának időtartamát 2025. október 31-ig meghosszabbították. Ugyanakkor az Igazságügyi Minisztérium hangsúlyozta, hogy 2025. január 1-jétől az AVDH már nem lesz megfelelő eszköz például cégszerű aláírások lebonyolítására.

Az MKOE korábbi nyilatkozatában hangsúlyozta, hogy sürgősen szükség van egy veszélyhelyzeti kormányrendeletre, amely visszaállítja az AVDH érvényességét. Ez az e-aláírás 2016 óta a legszélesebb körben használt ingyenes megoldás volt, és cégszerű aláírásnak is számított. Bár kérésünkre az AVDH használati lehetőségét 2025. október 31-ig meghosszabbították, a jogi státuszát sajnos nem állították helyre. Ennek következtében az AVDH-val való aláírás nem tekinthető hitelesnek, és semmilyen hatóság nem fogadhatja el azt.

Mindeközben az NGM utasítására a kormányhivatalok mégis AVDH útján kötnének szerződéseket munkaügyi támogatásokra és erről közlemény is megjelent! Az MKOE megkeresést intézett az NGM Foglalkoztatási Szolgálat Főosztályhoz. A válaszból kiderült, hogy álláspontjuk szerint az AVDH nemcsak a Pp. 325.§ (1) g), hanem a h) pontja alá "is" tartozott, így az AVDH továbbra is elfogadható. Az álláspontjuk téves és vélhetően nem véletlenül, hanem szándékosan téves, hiszen elektronikus aláírás nélkül leállna az ügyintézés a kormányhivatalok munkaügyi részlegein.

Az állásukat vesztettek, átmeneti megélhetési gondokkal küzdők, vagy az elhelyezkedési esélyüket növelni szándékozó ügyfelek, illetve a foglalkoztatásukat tervező munkáltatók érdekeit szem előtt tartva, az állam nem hagyhat közel 1 millió működő gazdálkodót, civil szervezetet és közintézményt elektronikus aláírás nélkül" - hívja fel a figyelmet Ruszin Zsolt MKOE alelnök az MKOE MTI által közzétett közleményében.

Related posts