Mi a közös Ricky Martinban és Ferenc pápában? Mindketten világszerte ismert személyiségek, akik különböző területeken, de hatalmas hatással voltak a társadalomra. Ricky Martin a zene és a szórakoztatás világában hódította meg a közönséget, míg Ferenc pápa


Utálod, ha tucatnyi utcát elzárnak az autósok elöl futóversenyek, koncertek vagy fesztiválok miatt? És miért kell ennyire keresztbe verni a közlekedésnek? Megkérdeztük.

A parkolásom egy olyan epizódja volt, hogy nehezen hiszem el, hogy valóban megtörtént. Sokáig vacilláltam, hogy megosszam-e ezt a történetet, hiszen annyira extrém és hihetetlen, hogy még én is kételkedem benne. Ugyanakkor nem vagyok egyedül ezzel az élménnyel, hiszen Budapest belvárosában sokan találkoznak hasonló, furcsa helyzetekkel. Az utóbbi napokban másoktól is hallottam pár igazán bizarr sztorit, amelyek még a magam történeténél is cifrábbak voltak.

2024. október 23-án, este 20 óra 30 perc körül, a Hősök terén hatalmas zenei ünnep bontakozik ki: Ricky Martin ingyenes koncertje, amely a lottózók önkéntes befizetéseinek köszönhetően valósul meg, a levegőben vibráló energiát teremt. Körülbelül 70 ezer lelkes rajongó gyűlt össze, hogy együtt élvezze az előadást. A tömeg egy része az Andrássy úton táncol és énekel, míg a környező utcák és utak zárva állnak a járművek elől, így a város szívében egyedülálló, bulis hangulat uralkodik.

Most érkeztünk haza az autóval, és éppen a buli szomszédságában lakunk. Már nem is tudom, mennyi ideig tartott az utolsó kilométeres araszolgatás a lakásunk előtt, de a lényeg, hogy sem az utcánkban, sem a közeli mellékutcában nem találtunk parkolóhelyet. Amikor ismételt köröket tettünk, megkértem a családomat, hogy szálljanak ki a kocsiból a házunk előtt. Ők menjenek fel, fürödjenek meg, és altassák el a kisfiunkat, én pedig egyedül folytatom a helykeresést.

A fővárosban zajló bármilyen koncert valóban mindenkié: a budapesti lakosok és a vidékről érkezők egyaránt élvezhetik az eseményeket. Képzeljük el, hogy egy 70 ezer fős tömeg 10%-a, azaz 7000 ember autóval érkezik, például egy Puerto Ricó-i világsztár koncertjére. Ha ezeknek az embereknek a fele a VI. kerületben parkolna – és itt a kerület egész területére gondolok, nem csupán a koncert körüli zónára –, akkor máris hatalmas torlódásokkal néznénk szembe. A belváros amúgy is tele van autókkal, és ezen az estén ráadásul számos utca volt lezárva, így a közlekedés szinte lehetetlenné vált, nemhogy a parkolás.

Este 21 órától kezdtem el keresgélni a parkolóhelyet, mert a kocsim nem fért be a zsebembe. Negyven percen át keringtem az utcák labirintusában, egyik zsúfolt utcából a másikba gurulva, mindegyik tele volt araszoló autókkal a rendezvény 1-2 kilométeres környékén. Szabad parkolóhelyet sehol nem találtam. Egyetlen egy sem. Sehol. A fejem jobbra-balra forgott a sötétben, mint egy teniszmeccs nézőinek, miközben egyetlen szabad helyet kerestem. Láttam, hogy nem vagyok egyedül a küzdelemben, sok más autós is hasonlóan járt. Körülbelül húsz utcát bejártam, és több helyen is megfordultam, mindezt 5-10-15 km/órás sebességgel. Végül, negyven perc szenvedés után, 1,5 kilométerre a lakásunktól sikerült leparkolnom.

Miért nem használod a BKV-t, te ember? - kérdezik az autóellenesek. Pedig elindulhattunk volna a Kisföldalattival a kisfiunkkal a labdarúgó utánpótlás tornára, ami 100 kilométerre van tőlünk. Csakhogy ezzel nem jutottunk volna messzire. Biztosan sok más budapesti is útnak indult aznap vidékre, vagy éppen a nagymamáját látogatta autóval. Utólag is sajnálom őket. Tízezreknek ez a rendezvény felhőtlen boldogságot hoz, míg mások számára keserves küzdelmet jelent az odajutás.

Természetesen egy szép és modern világvároshoz - mint amilyen Budapest, és ez nem irónia - hozzátartoznak a közteret használó koncertek, ilyen-olyan fesztiválok, még a 20-30 utat igénybe vevő maratonok is. Én is jártam már ilyen rendezvényeken és teljesítettem hosszú városi futóversenyeket. Nyugat-európai fővárosban is voltam már nagyszabású koncerten és futottam maratonon is - sanszosan ott és akkor meg a helyi lakosok bosszankodtak miattam, miattunk. Éppen ezért ez a cikk a legkevésbé sem arról szól, hogy mi a túrónak kellenek ezek. Csupán kíváncsiak voltunk a közlekedésre ekkora hatással járó rendezvények hátterére, a lebonyolítók munkájára és a véleményére.

Aki abban a hitben él, hogy minden rendben van, és legalább egy kis bevételhez jutnak a kormány által megzsarolt önkormányzatok, annak érdemes alaposabban körülnéznie.

"Rendezvényekkel kapcsolatban hivatalunkhoz nem szoktak engedélyért fordulni, mivel azok jellemzően fővárosi tulajdonú közterületeket érintenek (Andrássy út, a XIV. kerületi Hősök tere, Dózsa György út, Bajcsy-Zsilinszky út, Oktogon)" - kezdi válaszát a VI. kerületi önkormányzat, amelynek területén tartják/tartották talán a legtöbb alkalmi vagy rendszeresen visszatérő nagy népünnepélyt az autómentes napoktól a nemzeti vágtán át az atlétikai vébéig. Ricky Martin óriásbulija is Terézváros közlekedését akadályozta 3 napig, Ferenc pápa korábbi látogatása egy hétig, ha jól rémlik.

A szuperkoncert lebonyolításához az itteni önkormányzatnak nem kellett engedélyt adnia. A Vezessnek nyilatkozva elmondták, hogy az ilyen nagyszabású eseményekhez kötelező menekülési tervet készíteni, amely számos környező utca lezárását és a parkolás előzetes megszervezését írja elő, akár már napokkal a koncert előtt. "Engedélyt sem szükséges kérni tőlünk, hiszen a rendezvény biztosítását a rendőrség végzi a szervezővel együtt. Amennyiben fővárosi közterületet használnak, akkor technikai eszközök, például mobil vécék elhelyezésére vonatkozó engedélyt szoktak kérni tőlünk. Ezt az engedélyt csak abban az esetben adjuk meg, ha a szervező már minden egyéb szükséges fővárosi engedélyt beszerzett, így nem akadályozzuk a rendezvény lebonyolítását."

A "forgalomtechnikai változások" lebonyolítása mindig a közterület-használókra hárul. Ez azt jelenti, hogy ők felelnek a Megállni tilos táblák ideiglenes kihelyezéséért, gyakran még az is előfordul, hogy elfelejtik azokat időben eltávolítani. A szalagok kifeszítése és a kordonok elhelyezése, amelyek az utcák lezárását szolgálják, szintén az ő feladatuk. Vannak azonban példák a jó gyakorlatokra is: az olyan előrelátó önkormányzatok, mint például a VI. kerület, önkéntes alapon tájékoztatják a közönséget a saját weboldalukon a forgalmi változásokról, így segítve a polgárok tájékozódását.

Természetesen megkérdeztük a Budapesti Rendőr-főkapitányságot (BRFK) is, most mondjuk, nem őket kell szidni, ha dugóban ülsz egy rendezvény miatt. "A fővárosi közutak nem közlekedési célú igénybevételére szóló engedély kiadása nem a rendőrség, hanem az érintett terület tulajdonosa, illetve a közút kezelője hatáskörébe tartozik" - mondja a BRFK.

Az ilyen méretű rendezvények szervezője az illetékes közútkezelő hozzájárulásával és a területfoglalási engedéllyel a zsebében mehet a rendőrséghez segítségért. "Amennyiben bármelyik engedélyben kikötésként megjelenik, vagy a forgalomtechnikai terv tartalmazza az ideiglenes forgalmi helyzet kapcsán a rendőri jelenlétet, a szervezőnek (a rendőrség rendezvény biztosításához jogszabályokban rögzített alapfeladatain túlmutató esetekben) külön szerződést kell kötni a megfelelő rendőri erő biztosításának érdekében."

A BRFK a pluszfeladat teljesítése révén extra finanszírozást nyer, tájékoztatták a Vezess portált.

Ilyen rendezvények idején sajnos vannak, akik a dugóban idegesen araszolgatók és a parkolóhelyet mindhiába keresőknél is rosszabbul járnak. Akiknek például útban maradt az autójuk, és bár szabályosan parkoltak oda pár napja, ahova, ám később kirakták az utca végére háromlábú kis állványon, hogy Megállni tilos. Nos, az ő autójukat jobb esetben csak egy-két utcával arrébb szállítják, ez az elméleti válasza a szervezőknek, a valóság ezzel szemben az, hogy mivel eleve nincs szabad parkolóhely, nincs hová pakolgatni ezeket, sokszor mennek egy külvárosi telephelyre. Jogszabály szerint az elszállításukat a rendezvények szervezőinek kell intézni, ez nem a rendőrök dolga.

De ki állja az autós kárát, aki éppen szabadságát tölti külföldön, majd hazatérve rémülten tapasztalja, hogy taxiznia kell a kocsijáért? Mert nem is a kapucnis tolvajok vitték el, hanem csupán egy koncert tervrajzának menekülési útvonala keresztezte az útját. Végül ő maga lesz kénytelen állni a számlát, és nem is csekély összegről van szó!

A költségeket senki nem téríti meg, mivel a KRESZ szabályait megsérti, ami szabálysértést jelent. A szabálysértési törvény értelmében a bírság összege akár 15.600 Ft is lehet, emellett a jármű elszállítása után 17.250 Ft-ot kell állnia, valamint a tárolás napi díja 1.200 Ft (IRM rendelet) – tájékoztat az önkormányzat.

A széles közönséget megmozgató kulturális, sport vagy vallási események szervezése kétségtelenül közérdekű tevékenységnek számít. Gyakran tapasztalható azonban, hogy Budapest belső kerületeiben magáncégek – sokszor külföldi vállalatok – a saját profitérdekeik mentén filmeznek közterületeken, ami komoly korlátozásokat eredményez a közlekedésben. Előfordulhat, hogy utcákat zárnak le, így a gyalogosok akár 5-10-20 percig sem juthatnak el saját lakásukhoz, mert a szomszédos ház előtt éppen forgatnak. Emellett a helyi lakosok nem parkolhatnak az utcájukban sem, hiszen a stáb járművei, büfékocsik és cirkuszkerítések foglalják el a teret akár 3-4-5 napon keresztül. Elsődleges gondolatként 2024 Budapestjén talán azt is érdemes mérlegelni, hogy legalább némi bevétel érkezik Hollywoodtól a helyi önkormányzatba, de vajon megéri-e ez a kényelmetlenség a lakók számára?

A filmforgatásokkal kapcsolatos helyzet az önkormányzatok számára kedvezőtlen irányba változott a 2013-as évben, amikor a filmtörvény módosítása következtében a közterület-használati eljárások irányítása a Nemzeti Filmintézet Zrt. hatáskörébe került. Ennek következtében az önkormányzatok elvesztették azt a jogukat, hogy közvetlen kapcsolatba lépjenek a filmes produkciókkal, figyelembe véve a helyi sajátosságokat, és ezzel együtt lehetőségük sem maradt arra, hogy feltételeket szabjanak a forgatásokhoz vagy meghatározzák a közterület-használati díjakat. A VI. kerület képviselői ezzel kapcsolatban kifejezték aggodalmukat, hiszen egyes utcáikban a filmforgatások miatt rendszeresen, akár havi szinten is, lefoglalják a közterületeket, beleértve a parkolókat is.

"Feladatunk szinte kizárólag a közterület-használati engedélyek kiadására vagy elutasítására korlátozódik. Ennek ellenére az engedélyt nagyrészt meg szoktuk adni, hiszen a néhány napos forgatás okozta apróbb kellemetlenségek nem állnak arányban azzal a jelentős veszteséggel, amely egy-egy produkciót érhet, ha nem engedélyeznénk a közterület használatát. Továbbá, a jóváhagyás mellett szól az is, hogy az elkészült filmek általában kedvező hatást gyakorolnak az ország hírnevére és gazdasági helyzetére" - nyilatkozta az önkormányzat.

Előfordul, hogy bizonyos helyszíneken nemet mondanak a forgatásokra. Például a Paulay Ede utcában a környék már annyira leterhelt az építkezések miatt, hogy nem szeretnék tovább súlyosbítani a helyzetet. "Emellett több esetben is előfordult, hogy a lakók nyugalmának megőrzése érdekében nem adtunk engedélyt éjszakai forgatásokra."

A forgatással érintett területek lakóit, vállalkozásait az engedélyt kérelmező filmeseknek előzetesen és írásban tájékoztatniuk kell a forgatás időpontjáról, a használatba vett terület nagyságáról és az egyéb fontos információkról: különösen a kapcsolattartó személyéről és elérhetőségéről. Na, nevet és telefonszámot még nem láttam, pedig nálunk elég gyakoriak a filmesek. Leginkább ennyit érzékelni belőlük....

Ha van összefoglalása ennek a témának, a VI. kerületi önkormányzat szépen leírta a lényeget. "Terézváros egy világváros szívében van, épített környezete csodálatos, műemlékei nem csak a turistákat, hanem a filmeseket is vonzzák, az Andrássy út és a Hősök tere mindig is rendezvények, tömegrendezvények helyszíne volt."

Képzeld el azt a varázslatos élményt, amikor London, Bécs, Frankfurt vagy éppen Budapest utcáin, tízezrekkel együtt, nekivágsz a legendás 42 kilométeres maratonnak. Vagy talán egy félmaratont futsz le, ami szintén felejthetetlen pillanatokat tartogat. Az ilyen történelmi háttérrel rendelkező városokban a sportolás nem csupán fizikai kihívás, hanem igazi ünnep. De nemcsak a futás élménye varázslatos! Gondolj csak bele, milyen felemelő érzés egy világsztár koncertjén részt venni, ahol a zene és a lenyűgöző épületek harmóniája egyedülálló atmoszférát teremt. Ilyenkor minden sokkal élvezetesebb, mint a dugóban ülve unatkozva várni. Az itt élők számára ezek az élmények nem csupán múló pillanatok, hanem maradandó emlékek, amelyek örökre a lelkükbe ivódnak.

Related posts