Kolozsvári metró: sehol egy forintnyi támogatás, se építési engedély a láthatáron.

A metróépítést elvileg az uniós Szállítási Program keretében tervezik finanszírozni, ám a már rendelkezésre álló forrásokat más projektekre már elköltötték.
Lesújtó képet fest a kolozsvári metró állapotáról és a beruházás kilátásairól a Pro Infrastructură Egyesület. "A 2023. szeptember elsején kiadott munkakezdési utasítással, amit 2024. június 5-én egy ízléstelen választási ceremónia követett, az első lapát földdel, a kolozsvári metrónak nincs se finanszírozása, se befejezett műszaki kivitelezési terve, tehát építési engedélye sem, ellenben bővelkedik ígéretekben" - olvasható az egyesület legfrissebb Facebook-bejegyzésében.
A kolozsvári önkormányzat mulasztása következtében a beruházás, amelyre 300 millió eurót szántak az országos helyreállítási terv (PNRR) keretén belül, sajnos elvesztette az uniós támogatást. Tavaly a központi költségvetésből 232 millió eurót ítéltek meg a metróprojektre, amelyet a kivitelező előlegként már meg is kapott.
A Gülermak cégtől érkező forrásokból két nagy teljesítményű fúróberendezést (TBM) szereztek be, amelyek összesen körülbelül 30 millió eurót képviselnek. Ezek a TBM-ek tavaly decemberben érkeztek meg a szászfenesi építőtelepre, de az összeszerelésük még nem kezdődött el. Jelenleg a fúróberendezések áram- és vízellátásának műszaki tervei is hiányoznak, amire a Pro Infrastructură figyelmeztetett.
Az elmúlt hónapokban az egyedüli előrelépést annak a 94 betonoszlopnak az elhelyezése jelentette, melyek feladata, hogy megakadályozzák a földcsuszamlást az építőtelep fölött magasodó dombon.
"Ennyire futotta tőlük. Csak mi látjuk úgy, hogy hülyének néznek minket? Ahogyan már évek óta hangoztatjuk, aggasztó, hogy a kolozsvári önkormányzat nem rendelkezik azzal a képességgel, amely a főbb infrastrukturális beruházások, mint a metró, az elővárosi vonat és a metropoliszi körgyűrű hatékony kezeléséhez szükséges" - állítja a nagy infrastrukturális projekteket figyelemmel kísérő civil szervezet. Emellett hangsúlyozza, hogy nyilvánvaló érdekellentétek vannak abban, hogy a beruházás felügyeletével éppen azokat a vállalatokat - Systra és Metrans - bízták meg, amelyek a megvalósíthatósági tanulmányt készítették. Már az is egy gyenge munka volt, ami hozzájárult ahhoz, hogy a műszaki terv még mindig nem készült el.
Emil Boc polgármester a megszokott, kissé lenéző hangvételében osztotta meg a közvéleménnyel a szívéhez közel álló projekt részleteit. "Sokan csak beszélnek, hagyják, hogy a szájuk járjon, ez van. Az embereknek tudniuk kell, hogy valóban szükség volt plusz munkálatokra, 94 betonoszlop felállítására, hogy biztosítsuk a lejtő stabilitását ott, ahol az aknát fúrják, ahol a vakondok majd dolgozni fognak. A műszakiak így tájékoztattak minket. Nem engedhettük meg, hogy a vakondokra ráomoljon egy domb. Vannak dolgok, amikkel csak akkor szembesülsz, amikor a terepen dolgozol; nem minden információ derül ki az előzetes tanulmányokból" - nyilatkozta a polgármester a héten.
Boc azt nyilatkozta, hogy júliusban megkezdődik az akna ásása, ahol a fúróberendezéseket összeállítják. Azonban a kolozsvári önkormányzat vezetője hallgat arról, hogy a metró finanszírozása bizonytalan.
A metróvonal megépítéséhez, a már folyósított előlegen felül, hozzávetőleg 1,8 milliárd euróra plusz áfára lenne szükség. Miután kiderült, hogy elúszott a PNRR-s támogatás, a kormány a Szállítás Programhoz helyezte át a beruházást, ami jól hangzik, de nem több elméletnél, gyakorlatilag kivitelezhetetlen.
A Pro Infrastructură kiemeli, hogy a rendelkezésre álló 1,2 milliárd euróból csupán a bukaresti M4-es metróval kapcsolatban van aláírt finanszírozási szerződés, amely 2,15 milliárd euróra rúg. Ezen kívül 658 millió eurós támogatási igényt nyújtottak be a kolozsvári körgyűrű, a nagyváradi elővárosi vonat és a bukaresti M2-es metróvonal korszerűsítésére. A helyzet komolyságát hangsúlyozza, hogy a várakozó projektek finanszírozási igényei lényegesen meghaladják a Szállítási Program 2021-2027-es időszakra Romániának előirányzott keretét. Érdemes megjegyezni, hogy a keretösszeg akár a háromszorosára is bővíthető, ami azt a célt szolgálja, hogy elkerüljék a határidőkből való kicsúszást. A kolozsvári metróval kapcsolatos elképzelések azonban komolytalanok, mivel még a finanszírozási kérelem sem került benyújtásra.
A Pro Infrastructură elemzése szerint egyre nyilvánvalóbb, hogy a Gülermak által kínált illúziók csupán üres ígéretek, amelyeket Emil Boc a kolozsvári lakosság elé tár. Az ilyen helyzetek nem csupán a közvélemény manipulálására szolgálnak, hanem komoly kérdéseket vetnek fel a város fejlesztési terveinek hitelességével kapcsolatban.
A Kolozsvárra tervezett 21 kilométeres metróvonal várható befejezése 2031-re van kitűzve. Az első, 8,8 kilométeres szakasz eredetileg 2026. június 30-ára volt ütemezve, azonban a projekt ütemezett előrehaladása alapján kérdéses, hogy a metróalagút fúrása egyáltalán elkezdődik-e addigra.