A kóla új vetélytársat kap – és ezúttal a pénztárcánk is súlyosabban megérzi!

Az üdítőitalokat fejlesztő élelmiszeripari vállalatok új utakat keresnek fogyasztóik érdeklődésének fenntartására. Egy kanadai példa szerint a természet még tartogat kiaknázható lehetőségeket.
Első hallásra eléggé furcsának hangzik az az ötlet, hogy az emberek a fában keringő nedveket igyák meg, ám kanadai üdítőital-gyártók abban bíznak, hogy az egészséges italok következő generációjának ezek lehetnek az alapanyagai - derült ki a BBC beszámolójából. Új termékük megalkotásához a juharszirupból merítettek ihletet.
juharszirupot az amerikai kontinens számos országában leginkább palacsinták ízesítésére használják. Kevésbé ismert, hogy a juharfák nedvét önmagában is fogyasztják juharfavíz formájában. A tiszta, áttetsző folyadék mindössze két százalékban tartalmaz természetes cukrot, ezért csak enyhén édes. Kanadában egyre több élelmiszeripari vállalat kínálja palackos és dobozos kiszerelésben. Az alapanyagot leszűrik és pasztörizálják, hogy eltávolítsák belőle a mikroorganizmusokat.
A PR-szakemberek ügyesen megtalálták a módját, hogy ezt a terméket vonzóvá tegyék a közönség számára. Olyan szavakat használnak, mint hogy aki juharfavizet kortyolgat, az a vad kanadai erdők erejét csempészi be a saját testébe. Ezt a különleges italt leginkább a kókuszvízhez hasonlítják, amely a kókuszdió belsejében gyűlik össze, mint egy természetes, frissítő ajándék.
Kanada a juharszirup legnagyobb gyártója, a világtermelés 80 százaléka innen származik. Ennek nyomán a juharfavíz őshazája is az észak-amerikai ország, különösen Quebec tartomány, ahonnan a juharszirup 90 százaléka érkezik. Az úttörő a Maple3 nevű vállalat volt, amely elsőként kezdett el juharfavízzel foglalkozni. A cég 2021 óta megduplázta ebből származó profitját, mivel eladásai országszerte növekedtek.
A juharfavíz népszerűsége nemcsak Kanadában tapasztalható, hanem világszerte is egyre nő: a cég forgalmának háromnegyede már külföldi értékesítésből származik. A különleges ital megtalálható Franciaország, Japán, Szingapúr és Dél-Korea piacain is. Emellett létezik egy szénsavas változata is, amelyet friss gyümölcsízekkel gazdagítanak, így még izgalmasabbá téve az élményt.
Bár a juharfavíz piaca még mindig felfedezésre váró lehetőségeket rejt, a jelenlegi adatok arra utalnak, hogy a termék még gyerekcipőben jár. A 2024-es évben elért 506 millió dolláros bevétel impresszív, azonban a jövőbeni előrejelzések szerint ez az összeg 2033-ra akár 2,6 milliárd dollárra is emelkedhet. Összehasonlításként a kókuszvízpiac 2023-ban már 7,7 milliárd dolláros bevételt könyvelhetett el, míg a juharszirup eladások 2024-ben 1,7 milliárd dollárt hoztak. A juharfavíz népszerűségének egyik titka lehet, hogy sokan azt egy egészségesebb alternatívának tekintik, mivel a fában található ásványi anyagok a farostokból oldódnak ki. Ugyanakkor egy 2019-es kutatás nem igazolta, hogy a juharfavíz különleges gyógyító tulajdonságokkal bírna, és az ára is figyelemre méltó: egy palack juharfavízért három hagyományos kólát vásárolhatunk. Érdekes párhuzam, hogy több mint egy évszázaddal ezelőtt a ma már sokszor vitatott kóla is gyógyhatású termékként indult hódító útjára.