Hetedik alkalommal gyűltek össze a robotépítés és programozás rajongói Szombathelyen, ahol izgalmas verseny keretein belül mérhették össze tudásukat és kreativitásukat.


2025. május 29-én Szombathelyen, az AGORA Savaria Művelődési és Sportház nagytermében zajlottak a versenyek.

Április 22-ig 17 csapat adta be jelentkezését 42 csapattaggal. A verseny napján végül 15 csapat jelent meg, két csapat előzetesen jelezte, hogy egyéb akadályok miatt nem tudtak a versenyen megjelenni.

Az idei évben a terepasztal versenyszámot egy új koncepció szerint hirdettük meg, eltérve az eddigi junior és senior kategóriák rendszerétől. Ennek eredményeként összesen 7 csapat állt rajthoz, összesen 19 versenyzővel. A labirintus versenyszámban 13 csapat mérte össze tudását, míg a labirintus mentőakcióban 4 csapat vett részt. Emellett bevezetésre került egy izgalmas új versenyszám, a 3D terepasztal, ahol a robotmodelleknek különféle fizikai akadályokat kellett leküzdeniük. Erre a versenyszámra 6 csapat nevezett, összesen 18 versenyzővel.

Az idei versenyre a következő intézményekből érkeztek nevezések:

A versenyzőket üdvözölte Bokányi Adrienn, a Szombathelyi Megyei Jogú Város Önkormányzatának tanácsnoka, ezzel hivatalosan is megnyitva a rendezvényt. Horváth Zoltán, a Savaria Kulturális és Médiaközpont Nonprofit Kft. ügyvezetője, házigazdaként köszöntötte a résztvevőket, míg Dr. Nemes József Miklós, a Műszaki és Természettudományi Kultúráért Egyesület elnöke szintén üdvözlő szavakat intézett a versenyzőkhöz. A megnyitó eseményt megtisztelte Putz Attila, az SZMJV Önkormányzatának Kulturális, Oktatási és Civil Bizottságának elnöke, valamint Cseri József, a VMKIK elnöke is. Ezt követően Schubert József főbíró részletes tájékoztatást adott a versenyszámok során követendő szabályokról, és a tisztességes versenyzés fontosságára hívta fel a csapatok figyelmét.

Az első versenyszám során a csapatok feladata az volt, hogy a terepasztalon található színes konténereket azonosítsák, majd azokat a megadott pozícióba helyezzék, végül pedig visszatérjenek a kiindulási zónába. A verseny reggel kilenckor indult, ahol a résztvevők helyben építették és programozták robotjaikat. A bírók figyelemmel kísérték, hogy a csapatok betartják-e a versenyszabályokat, és hogy a szükséges készletek rendelkezésre állnak-e a robotok összeállításához. Fontos megjegyezni, hogy ebben a versenyszámban kizárólag LEGO készletekből készült robotokkal lehetett indulni. Az előző évhez képest a feladat egy új elemmel bővült: a robotoknak nemcsak a konténereket kellett megtalálniuk, hanem azokat fel is kellett emelniük, és a kijelölt helyszínre, egy raklapra kellett elhelyezniük.

Az idei évben új versenyszámként hirdettük meg a 3D terepasztal versenyszámot. A terepasztalon fizikai akadályokat legyőzve kellett eljutni a célpontba. Itt maximum 10 mm magasságú terepakadályok és billenő útszakasz nehezítette a robot mozgását. A terepasztal versenyszám lebonyolítása a robotépítéssel és a programozással az ebédszünetig tartott, majd az ebédszünet után következett a labirintus versenyszám. Ebben a versenyben LEGO és NONLEGO robotokkal is lehetett indulni. Mivel voltak olyan csapatok, melyek a terepasztal számban is indultak, szükséges volt egy előkészületi idő biztosítása is, hogy átalakítsák a robot modelleket.

A labirintus asztal dizájnját a versenyzők már a versenynap elején megismerhették, ám a kiindulási és érkezési pontok titka csak a futamok előtt lepleződött le, amikor a robotok már karanténban várakoztak. A versenyek közötti szünetekben a csapatok 20 percet kaptak a finomhangolásra, melynek során a bírók módosították az indulási és érkezési pozíciókat. A labirintus kihívások után következett a labirintus mentőexpedíció, ahol a cél egy eltévedt "felfedező" kimentése volt. A csapatok feladata, hogy a labirintusban rábukkanjanak a felfedezőre, majd azt a lehető legkíméletesebben a kiindulási pontra juttassák. E versenyszámban végül három csapat indult, és a második helyen holtverseny alakult ki. Az izgalmakat követően, fél négykor következett az eredményhirdetés, ahol mindenki izgatottan várta a végső eredményeket.

Az elmúlt évek szokásainak megfelelően a Műszaki és Természettudományi Kultúráért Egyesület - mint szervező és rendező - biztosította a verseny lebonyolításának döntő költségeit. Minden résztvevő kapott oklevelet, a helyezettek érmeket és tárgyjutalmakat is kaptak. Az AGORA Savaria Kulturális és Médiaközpont Nonprofit Kft. - ahogy eddig is - a versenyhelyszínt térítésmentesen biztosította. A verseny lebonyolítását anyagilag támogatta Szombathely MJV Önkormányzata és az NKA Ismeretterjesztés és Környezetkultúra Kollégiuma.

A versenyzők nevében szeretnénk kifejezni hálánkat minden támogatónak a nagylelkű felajánlásaikért.

Related posts