Hamarosan emelkednek a kamionosok útdíjai, és ez mindenki számára érezhető hatással lesz a pénzügyi helyzetére.

Július 1-jétől jelentős, 40%-os útdíjemelkedés lép életbe a kamionos közlekedésben Szlovákiában. E változás hátterében az Európai Unió új irányelve áll, amely a díjak emelését kötelezővé teszi. A fuvarozók véleménye szerint ez a döntés elkerülhetetlenül áremelkedéshez fog vezetni a termékek és szolgáltatások piacon, ami komoly hatással lesz a fogyasztókra is.
Jelenleg a szlovák fuvarozók 19 centet fizetnek kilométerenként, azonban júliustól ez az összeg 27 centre nő - adta hírül a STVR.
"A drágulás hátterében az áll, hogy emelkednek a légszennyezésért járó díjak, valamint az infrastruktúra-használati költségek is," nyilatkozta Petra Poláčiková, a közlekedési minisztérium szóvivője. Kiemelte, hogy a mennyiségi kedvezmények továbbra is érvényben maradnak, valamint új, alacsonyabb éves gépjárműadó-tételek kerülnek bevezetésre. E lépések célja a fuvarozók üzleti környezetének javítása – tette hozzá a szóvivő.
Jozef Drahovský közlekedési szakértő a közmédiának elmondta, hogy az EU-s irányelv beemelte az útdíjba az ökológiai adókat is. "Bele van számítva a szén-dioxid-kibocsátás, a fékezéskor keletkező por, valamint az abroncsok kopása is. Mindezek az ökológiai tényezők részei az új útdíj-rendszernek," magyarázta.
A fuvarozók arra figyelmeztetnek, hogy a megnövekedett útdíj áremelkedést hoz magával. "Biztos, hogy ezt a költséget kénytelenek lesznek beépíteni a szállítási árakba," nyilatkozta Pavol Piešťanský, a ČESMAD közúti fuvarozói szövetség elnöke.
"Amennyiben egy jármű évente 80 ezer kilométert jár be Szlovákiában, az hozzávetőlegesen hatezer eurós plusz kiadást jelent, amelyet a fuvarozó nem képes saját forrásaiból fedezni," tette hozzá.
A Nemzeti Autópálya-társaság (NDS) becslése szerint a díjemelés révén az állam idén mintegy 50 millió euróval több bevételhez juthat. A következő években ez az összeg évi 100 millió euróra is nőhet.
2025-ben nemcsak Szlovákiában, hanem a környező országokban is nő az útdíj, Szlovákia azonban így is az uniós országok között a legalacsonyabb kilométerenkénti díjakkal rendelkező államok közé tartozik majd.