Egy diáklány egy súlyos vádakkal állt elő, miszerint a tanára szexuális zaklatással élhetett vissza. Az eset különösen meglepő, hiszen a tanár csupán a lány tanulmányi előrehaladását kívánta segíteni, és úgy tűnt, hogy a szándékai tiszták voltak. A helyze


Egy hét múlva, november 23-án kerül a Centrál Színház színpadára a kérlelhetetlen tollú kortárs amerikai drámaíró, a Pulitzer-díjas és Oscar-jelölt David Mamet Oleanna című darabja Puskás Samu fordításában és rendezésében, Hermányi Mariann és Szabó Kimmel Tamás főszereplésével. A darabban egy diáklány szexuális zaklatással vádolja tanárát. A szakmai mérföldkőhöz érkező professzor a férfiak és nők közt épp újraíródó szabályrendszerhez kénytelen alkalmazkodni, vagy elveszíthet mindent, amiért eddig dolgozott.

John (Szabó Kimmel Tamás) egy különc avantgárd tanár, aki körül rajongás övezi, hiszen nem csupán sikeres író, hanem a neveléstudomány határait feszegető, formabontó gondolkodó is. Egyik inspiráló előadása után tanítványa, Carol (Hermányi Mariann) hozzáfordul, hogy segítsen neki, mivel gyenge jegyei komoly kihívást jelentenek a továbbtanulási álmai megvalósításában.

Carol számára az órán elhangzottak egy rejtély maradtak, ezért John, a lelkes tanár, önzetlenül felajánlja, hogy a kötelező tananyagon messze túlmutató támogatást nyújtson neki. Néhány nappal később azonban váratlan fordulat következik be: a lány szexuális zaklatás vádjával feljelenti őt. Ez az áramütésszerű eseménysorozat a neves professzor és fiatal tanítványa között kibontakozó feszültséget tárja fel, ahol a származási különbségek nem csupán akadályokat, hanem igazi háborút is teremtenek.

Az Oleanna egy rendkívül izgalmas dráma, amely mélyen belemerül a társadalmi problémákba. A mű középpontjában a MeToo mozgalom által felszínre hozott kérdések, valamint a karakterek eltérő szociális háttere által generált feszültségek állnak. Én alakítom Johnt, egy rendkívül okos és szabad szellemű egyetemi professzort, aki épp a családalapítás és a karrierje csúcsának elérésének határvonalán egyensúlyozik. Az amerikai álom elérése mindössze egy lépésnyire van tőle. A nézők tanúi lehetnek két ember feszültségekkel teli, éles vitájának, amely nem csupán a cselekmény szívét képezi, hanem arra is figyelmeztet, hogy a legsebezhetőbb pillanatok azok, amikor a legnagyobb biztonságban érezzük magunkat.

- mondta Szabó Kimmel Tamás a Centrál Színház hivatalos közleményében.

A nemek közötti harc egy olyan komplex és sokszínű téma, amely mélyen gyökerezik a társadalmi normákban és az egyéni tapasztalatokban. Ez a küzdelem nem csupán a férfiak és nők közötti ellentétekről szól, hanem a különböző identitások, szerepek és elvárások ütközéséről is. A történelem folyamán a nemi szerepek változása és a társadalmi igazságosságért folytatott harcok folyamatosan formálták a közvéleményt és a kultúrát. A nemek harca sokszor megjelenik a munkahelyeken, a családi életben, sőt a médiában is, ahol a sztereotípiák és előítéletek még mindig erőteljesen jelen vannak. A cél nem csupán a párhuzamos identitások elismerése, hanem egy olyan világ megteremtése, ahol mindenki szabadon kifejezheti önmagát, függetlenül a nemétől. Ez a harc tehát nem csupán a különböző nemek közötti ellentétek feloldásáról szól, hanem a közös emberi értékek, mint a tisztelet, az egyenlőség és a megértés előmozdításáról is. Ahogy egyre többen ismerik fel a nemek közötti egyenlőség fontosságát, úgy a társadalom is egyre inkább nyitottabbá válik a változásra és a fejlődésre.

"A kedvenc idézetem, amely Carol szájából hangzik el, jól jellemzi a darabban ábrázolt problémát: "Magának nincsenek érzései? A végső nagy érvelés... Merthogy minek nincsenek érzései? A tárgyaknak. Nem értek egyet magával és rögtön felmerül a kérdés, hogy ember vagyok- e egyáltalán..."" - idézi Hermányi Mariann.

David Mamet egy olyan művet alkotott, amely az egyenjogúság problémáit, a társadalmi osztályok között fennálló mély szakadékot és a nemek közötti harcot állítja a középpontba.

Reggelre tudtam, hogy nagyon szeretem, fontos darab. Meg milyen más termőtalaja lehet a katarzisnak, mint az ekkora érzelmek, ekkora erkölcsi dilemmák? Igyekszem olyan előadást létrehozni, ami okítás helyett kérdez, és hatásvadászat helyett az emberi hatás áldozatait láttatja" - mondta az előadás fordítója és rendezője, Puskás Samu.

Pattogó beszédstílus

David Mamet, a neves forgatókönyvíró, rendező és író, 1947-ben látta meg a napvilágot Chicagóban. Pályafutását eredetileg színészként és rendezőként indította, de hamarosan az írás iránti szenvedélye felülkerekedett. Három off-off-Broadway darabjával vált szélesebb körben ismertté, és az 1984-es Glengarry Glen Ross című művéért elnyerte a Pulitzer-díjat. Mamet sikerének kulcsa a szokatlan színpadi dialógusokban rejlik, amelyeket az úgynevezett Mametspeak, vagyis Mametbeszéd néven ismerünk. E stílus jellegzetessége a pattogó párbeszédek és a merész, profán kifejezések használata, amelyek új dimenziót adnak a színházi élménynek.

Az Oleanna premierje 1992-ben volt, majd Mamet 1994-ben filmre vitte saját darabját. David Mamet ugyanis filmes alkotóként is elismert. Ő írta többek között A postás mindig kétszer csenget, az Aki legyőzte Al Caponét és Az ítélet forgatókönyvét, utóbbiért 1982-ben Oscar-díjra jelölték.

A színház új társulati tagjaként Hermányi Mariann, aki a "A besúgó" és "Az Árulók" című sorozatokból ismert, a professzor karakterét alakítja. E szerepben először láthatjuk a Centrál színpadán Szabó Kimmel Tamást is.

Related posts