Apró hiba vezetett a méregdrága amerikai csúcsfegyver, az MQ-9 Reaper végzetéhez – a drón a hullámsírba süllyedt.


Egy figyelemre méltó baleset következtében egy 13 millió dolláros MQ-9 Reaper drón süllyedt el a Földközi-tenger vizében tavaly decemberben. A drón propellere a levegőben szakadt le, ami végül a gép kényszerleszállásához vezetett - számolt be róla a Defense News.

A 432. Wing kötelékébe tartozó, Nevada állambeli Creech légibázisról származó pilóta nélküli repülőgép balesetét egy kritikus rögzítőgyűrű meghibásodása okozhatta, amely a propeller rögzítéséért felelt. A december 16-i incidens során a Missouri állambeli Whiteman légibázisról távirányított eszköz az Európai Parancsnokság felelősségi területéről szállt fel. A baleset délután 5 óra körül (GMT) következett be, amikor a drón utazómagasságon és -sebességen repült. A motor nyomatéka hirtelen zuhanni kezdett, és egy másodpercen belül teljesen megszűnt.

A motor fordulatszáma a normál működési tartományon kívülre ugrott, és figyelmeztető üzenetek jelentek meg.

Hiába növelte a pilóta a gázt teljes teljesítményre, a motor nyomatéka nem állt helyre. A Reaper egy ideig tartotta magasságát, majd sebességet vesztve süllyedni kezdett. A személyzet megpróbálta fenntartani az irányítást és vészhelyzetet jelentett. A pilóta megfordította a drónt a felszállási repülőtér felé, és azonosított egy lakatlan területet kényszerleszálláshoz. Körülbelül 15 perc elteltével a Reaper fémtörmeléket észlelt a motorolajban, ezért a személyzet nem kísérelte meg az újraindítást. Ezt követően a motor teljesen leállt, a drón tovább vesztett magasságából, végül az ügyeletes műveleti felügyelő utasítására 17:23-kor a vízbe csapódott.

Mivel a Reaper drón a Földközi-tenger mélyén veszett el, és nem volt lehetőség a közvetlen kiemelésére, a szakértők nem tudták alaposan megvizsgálni a hardverét. A gyártó, a General Atomics, az adatnaplók elemzésére támaszkodva arra a megállapításra jutott, hogy

A motor nyomatéka akkor állt le, amikor a propeller elszakadt a hajtóműtől.

A jelentés alapján a hajtóműben lévő spirális rögzítőgyűrű meghibásodása tűnik a legvalószínűbb oknak. Ezek a gyűrűk sajnos hajlamosak a fokozott kopásra, ami akár a teljes üzemképtelenséghez is vezethet. A Honeywell, amely a MQ-9 motorját gyártja, az utóbbi évek során bevezette, hogy 3000 repült óra elteltével rendszeresen cseréljék ezeket a gyűrűket, hogy minimalizálják a meghibásodások kockázatát.

A lezuhant Reaper azonban csak félidőben járt a következő nagyjavításig és gyűrűcseréig, ami arra utal, hogy a gyűrű a vártnál korábban kopott el. A vizsgálók több elméletet is felállítottak a korai kopás okáról, de a tenger fenekén lévő drón nélkül ezeket nem tudták megerősíteni. A vizsgálat megállapította, hogy a MQ-9-est irányító személyzet betartotta az előírásokat, és nincs bizonyíték arra, hogy a küldetés tervezése vagy a felszállás előtti eljárások szerepet játszottak volna a balesetben.

Related posts