"Aki elektromos autót választ, az rendszerint mélyen kötődik a járművéhez" - interjú a Porsche Hungaria ügyvezetőjével.


Az elmúlt évek folyamatos áremelkedése után nem várható árcsökkenés sem a használt, sem az új autók piacán - így nyilatkozott Wachtler Tamás, a Porsche Hungaria ügyvezető igazgatója. Amennyiben a vásárlóknak nem áll rendelkezésre elegendő pénz, hajlamosak inkább várni, azonban az igényük továbbra is egy olyan autóra irányul, amelyben kényelmesen és jól érezhetik magukat.

A forint továbbra is volatilis. Az árfolyam gyors változása milyen mértékben és mennyi idő után jelenik meg a magyarországi autók áraiban?

Az európai autógyártók árképzése euróban történik, míg a japán, koreai és amerikai gyártók a saját nemzeti valutájukra támaszkodnak. Ezért a gépjárművek árai erősen függnek a forint árfolyamának alakulásától. Mi folyamatosan nyomon követjük az árfolyamváltozásokat, de nem sietünk az árak módosításával, hiszen már régóta alkalmazkodtunk a forint ingadozásához. Általában 1-1,5 hónapot várunk, mielőtt döntést hozunk. Az általunk megrendelt autókra teljes árgaranciát biztosítunk, ami különösen nagy árfolyam-ingadozások idején nyújt biztonságérzetet az ügyfeleinknek. Így a vásárlók a rendelési áron jutnak hozzá a járműveikhez, függetlenül az átadás időpontjától. Sok versenytársunk azonban az árgaranciát egy adott árfolyamszinthez köti, ami azt jelenti, hogy ha ez a szint elérhető, a kereskedő jogosult az ár emelésére, míg a vásárlónak lehetősége van elállni a vásárlástól.

Autóink többsége, melyek döntően európai gyártásúak, általában két-három hónapon belül megérkeznek. Ha azonban a várakozási idő két évre nyúlik, a helyzet jelentősen megváltozna. Vásárlóink többsége hajlandó egy-három hónapot várni, hogy a vágyott járművet kapja kézhez. Pénzügyi szempontból is előnyös, ha minimalizáljuk a készletünket, hiszen a jelenlegi magas kamatok mellett a készletezés költséges vállalkozás. A korábbi évtizedekben megszokott nagy készletek ideje csak akkor térhet vissza, amikor a kamatok normalizálódnak, elérve a mostani 6-7 százalék helyett a 2-3 százalékos szintet.

Érezhetően sokat nőttek az autóárak az utóbbi években. Ez minek a következménye?

A pandémia globálisan felforgatta az ellátási láncok működését, ami számos területen hiányokat eredményezett, és a szállítási határidők is jelentősen megnyúltak. A chipgyártók árai drasztikusan emelkedtek, ami tovább súlyosbította a helyzetet. Az európai jogszabályok és a szigorú kibocsátási normák miatt a járművek alapfelszereltségét is folyamatosan bővíteni kell, ezzel pedig egyre költségesebb technológiák integrálására van szükség. E folyamatok következtében az utóbbi három évben az új autók árai körülbelül 40 százalékkal emelkedtek Európában, mindehhez Magyarországon a forint gyengülése is hozzájárul. A használt autók piacán viszont más a helyzet: a fiatal használt modellek iránti kereslet mindig új lendületet kap, amikor új modellek kerülnek a piacra, és az árak általában féléves késéssel reagálnak az új autók áremelkedésére.

Related posts