Ez a különleges repülő akár hónapokig is képes lebegni a levegőben.


Szárnyfesztávolsága nagyobb egy Boeing 747-esénél, és közel három napon keresztül megállás nélkül repül a különleges gép kizárólag napelemmel.

A repülés jövője még nem mentes a fosszilis üzemanyagoktól, de már most is megfigyelhetők ígéretes kezdeményezések. Például a Skydweller elnevezésű kísérleti repülőgép három napon át lebegett az égen, kizárólag fotonok és elektronok által nyert energiával. A cég ambiciózus terve, hogy elérje a "folyamatos" repülés állapotát, amely azt jelenti, hogy a drón csak karbantartási szükségletek miatt hagyná el az égboltot.

A projektet érthető okokból szorosan követi az amerikai haditengerészet, számukra aranyat érhetne ez a technológia: szenzorok sokaságával felszerelve egy Skydweller felderíthetné a kalózkodást, a kábítószer-kereskedelmet vagy bármilyen más illegális tevékenységet.

Természetesen már most is számos drón és más típusú repülőgép létezik, amelyek hasonló teljesítményre képesek, de a Skydweller igazi különlegessége a lélegzetelállító repülési ideje. Például a 40 méteres szárnyfesztávolságú RQ-4 Global Hawk drón mindössze 30 órás repülési időt kínál, míg a Skydweller legutóbbi tesztjei során a Nola.com beszámolója szerint elérte a 74 órát a levegőben, és ez még csak a legelső lépés.

Bár az Egyesült Államok hadereje rendelkezik légi utántöltő repülőkkel, a Global Hawk drónok és más hasonló eszközök nem képesek üzemanyagot felvenni tőlük. Ennek megvan a maga magyarázata: mivel a drónok rendszerint ellenséges területeken repkednek, és az észrevétlenségre törekednek, nem túl praktikus egy nagyméretű tankergépet a közelükbe küldeni.

Ezzel szemben a szénszálas Skydwellernek egyáltalán nincs üzemanyagtartálya, helyette viszont kb. 635 kilogrammnyi akkumulátor van benne, ami a maximális terhelhetőségének teljes 25%-a. De ami még ennél is jobb, az a hatalmas szárnyakon található 17 000 napelemcella, amelyek 100 kW energiát termelnek.

A nappali órákban elegendő a négy légcsavar, a fedélzeti elektronika, valamint az akár 360 kilogramm súlyú szenzorok működtetéséhez szükséges energia. Ráadásul ez a teljesítmény elegendő ahhoz is, hogy az akkumulátorok feltöltődjenek, amelyek éjszaka biztosítják a repülést. A következő nap ismét felfrissül a levegőben, újabb éjszakát töltve a felhők között, és a ciklus folytatódik.

A legutóbbi tesztek pontosan ezt bizonyították.

A hadsereg nézőpontjából a felhasználási lehetőségek rendkívül világosak. Ha folyamatosan figyelemmel kell kísérni egy ellenséges bázist, egy Skydweller képes "örökké" a levegőben körözni a térség felett. Esetleg van egy olyan helyszín, ahol egy terroristavezér váratlanul felbukkanhat? Csak annyit kell tenni, hogy egy Skydwellert "parkolnak" oda, amely azonnal riadót fúj, amint az illető megérkezik.

A Skydweller Aero viszont világosan jelzi, hogy nem csupán ipari célokra készült, hanem polgári törekvéseket is magában foglal. A beépített szenzorok például kiválóan alkalmazhatóak tudományos kutatások során, és a Skydwellerek képesek lennének "lebegni" távoli, nehezen megközelíthető területek felett. Ez lehetővé tenné számukra, hogy problémamentesen nyújtsanak akár nagy sebességű internet-hozzáférést az ügyfelek számára.

Related posts