A szankciók hatása érezhető, és a Lada nehéz időszakon megy keresztül.


Az AvtoVAZ helyzetét tovább rontja, hogy az utóbbi két év során a vállalat 375 milliárd forintnyi tartozást halmozott fel.

Az eladások erőteljes zuhanása miatt a Lada gépkocsikat gyártó AvtoVAZ-nak csökkentenie kell a termelést. Erről beszélt Makszim Szokolov cégelnök az Interfax hírügynökség interjújában.

Szokolov véleménye alapján a vállalatnak sürgősen át kell gondolnia az idei évre vonatkozó gyártási terveit, mivel az októberi és novemberi eladási számok jelentősen elmaradnak az elvárásoktól. November hónapban a cég összesen 39 580 személyautót és kishaszonjárművet adott el, ami 7,7 százalékkal kevesebb, mint az októberi értékesítés.

Csak a Lada Largus (más néven Dacia Logan MCV) modell értékesítései teljesítették az elvárt szintet. Az idősebb Dacia kombi eladások nem növekedtek, csupán stagnálnak. Ezzel szemben a Lada legkeresettebb modellje, a Lada Granta értékesítése 25,9%-os csökkenést mutatott, míg a Lada Vesta esetében a visszaesés 10,4%-ot, a Lada Niva Travel pedig 17,8%-os visszaesést könyvelhetett el.

Szokolov úgy gondolja, hogy a drasztikusan csökkenő eladási darabszámok miatt az AvtoVAZ-nál újra kell gondolni a jövő évi félmilliós gyártási darabszámot, amit egyébként épp november közepén fogadott el az AvtoVAZ igazgatótanácsa.

A cégelnök, bár csak óvatosan, de kritizálta a kormányzatot is. Ugyanis az elemzők szerint 2025-ben, havi átlagban, maximum 130-150 ezer új autót és kishaszonjárművet fognak eladni az orosz piacon, ami 21-30 százalékos visszaesés az idei évhez képest. Szokolov szerint ez a visszaesés annak köszönhető, hogy a rubel árfolyama az elmúlt két évben, a dollárhoz képest 47 százalékkal romlott, ami erős inflációs nyomást helyezett az orosz jegybankra. Így mostanra az Orosz Központi Bank irányadó rátája 21 százalék, ami miatt folyamatosan tűnnek el a hitelre járművet vásárlók az orosz autópiacról.

A helyzet súlyosbítja az AvtoVAZ gondjait, hogy a vállalat az elmúlt két évben 100 milliárd rubel, azaz körülbelül 375 milliárd forintnyi adósságot halmozott fel. Szokolov azonban igyekezett megnyugtatni a vásárlókat: egyelőre nem tervezik a Ladák árának emelését. Jelenleg Oroszországban rendkívül kedvező árakon lehet hozzájutni a Ladákhoz; például egy Vesta ára körülbelül 1,5 millió rubel, ami 5 625 000 forintnak felel meg. Az aktuális autópiaci viszonyok mellett ez szinte ajándéknak számít egy új Lada Vesta esetében.

Related posts