A hetven év feletti vezetők gyakran inkább lemondanak a jogosítványukról, mintsem hogy kockáztassanak ezzel.


2025-ben, ha nyugdíjas státuszban vagy, ennyi összeg vonható le a számládról.

Az idős sofőröknek 70. életévük betöltésekor újra le kell tennie a vezetői vizsgát, mintha csak most kezdenék a vezetést – ez a helyzet állhat elő Nagy-Britanniában, amennyiben a munkáspárti kormány és a DVLA enged a nyomásnak. Sokakban azonban nem ébred túl nagy lelkesedés e kötelezettség iránt, és egyesek inkább a jogosítványuk leadása mellett döntenek, mintsem hogy részt vegyenek az újabb vizsgákon.

A változás nyomán a járművezetőknek mostantól látási és kognitív teszteken kell bizonyítaniuk, hogy alkalmasak a vezetésre.

"Ezeket a teszteket egészségügyi szakemberek végzik, gyakran a háziorvos vagy egy kijelölt orvos. A felmérések tartalmazhatnak látásteszteket, kognitív értékeléseket és beszélgetéseket olyan különleges egészségügyi problémákról, amelyek befolyásolhatják a biztonságos vezetést."

Egyes esetekben a 70 év feletti járművezetőket gyakorlati vezetési vizsgára kérhetik a megújítási folyamat részeként. Ez gyakrabban fordul elő, ha az orvosi értékelések alapján aggályok merülnek fel a biztonságos vezetés képességével kapcsolatban. A gyakorlati vezetési vizsga hasonló az első jogosítvány megszerzésekor tett vizsgához. Felméri a jármű biztonságos kezelésének képességét különböző közúti és forgalmi körülmények között.

Az életre szóló jogosítvány bevezetése egyértelműen nem volt a legjobb döntés. Szerintem öt évente kellene megújítani, és ha valaki eléri a 70. életévét, akkor háromévente kötelezővé kellene tenni a megújítást. Emellett fontos lenne, hogy az időseknek legalább látásvizsgálaton kellene részt venniük. Emlékszem, amikor rendőrként dolgoztam, a 25 yardos tesztet használtuk, és sajnos sok idős embernek nehézséget okozott a rendszám elolvasása – osztotta meg tapasztalatait egy idősebb angol sofőr.

Bármennyire is magabiztosan vezeti valaki a csapatát, az idő múlásával elkerülhetetlen, hogy a reflexei és a perifériás látása gyengülni kezdjen. Különösen aggasztó számomra, amikor egy jómódú idős ember, aki láthatóan nehezen mozog, beül egy erőteljes sportautóba. Úgy vélem, a 70 év feletti sofőröket érdemes lenne szimulátorokon tesztelni, hogy felmérjük a reagálásukat és a látásuk határait. Ez segíthetne abban, hogy biztonságosabbá tegyük az utakat mindenki számára.

Egy másik autós véleménye szerint: "Nem értem, mi a gond. Sokan vannak, akik fiatalabbak, és túlságosan büszkék ahhoz, hogy szemüveget hordjanak, amikor valójában szükségük lenne rá. Szerintem már 50 éves kor felett öt évente érdemes lenne elvégezni ezeket a szemvizsgálatokat."

A második személy megosztotta gondolatait: "Amikor betöltöttem a 80. életévemet, úgy döntöttem, hogy leadom a jogosítványomat. Nem akartam, hogy a nevem egy újság címlapján szerepeljen, mint valaki, aki halálos balesetet okozott."

Related posts