500 ezer forintból autót vásárolni? Szakértőnk megosztja veled a legfontosabb szempontokat, amelyeket mindenképpen érdemes figyelembe venned a vásárlás előtt – most következik a harmadik rész!
Negyedik nap Dorogra utaztam vonattal, ahol a Lidl parkolójában kezdtem el a vizsgálódást. A jármű egy jól felszerelt benzines volt. A takarításra már rég nem került sor, de a felületek frissen le voltak mosva. Az alján a küszöbvédő ismét dominált, de a küszöb élén megjelent lemezes rozsdát – amiből kézzel le is törtem egy apró darabot – nem tudta eltakarni. Itt is kifejeztem hálámat a lehetőségért; hiába tetszett a jármű többi része, nem szeretném tudatosan magam szivatni.
Az ötödik napra egy érdekes, csepeli kereskedőnél felfedeztem egy fapadosabb modellt, amelynek eltérő színű lökhárítója volt. Ilyen apróságok általában nem sok jót ígérnek, de mégiscsak kíváncsi vagyok. Legalábbis azért, hogy a hirdetésből ügyesen eltüntetett rendszámot le tudjam kérdezni.
A helyszínen fekve meglepődve tapasztaltam az autó állapotát: a festésen látszik, hogy már voltak javítások, de az alvázmunkát ügyesen végezték el, ami az öregedő, mégis épen megmaradt alvázvédelem alatt rejtőzik. Mivel ez egy fapadosabb kivitel, a küszöbök csak egy diszkrét bitumen réteg által kaptak védelmet, és csupán az emelési pontok környékén mutatkozik egy kis rozsdásodás. Ez azonban felkeltette az érdeklődésemet: a kerékjáratok állapota kedvező, és jól látszik, hogy az alvázvédőt rendszeresen frissítik, hiszen a hátsó műanyag betét már hiányzik. A beltér rendezett és kulturált, a silány üléshuzat alatt tisztaság honol, a motor halk zúgása kellemes, és a klíma is megfelelően működik. Eddig tehát csak a pozitívumok sorjáztak.
Az első ablakok nem reagálnak, a szélvédőn pedig két apró kavicsnyom éktelenkedik. A középső kijelző szintén halott, míg a sebességmérő álló helyzetben 20-at mutat, a fordulatszámmérő pedig 1100-at pörög, holott a motor éppen csak pihen. A csomagtartóban pedig víz gyűlt össze, amit a tegnapi eső és a hátsó lámpák körüli komoly hézag okoz - ez általában 1-2 tubus sziloplasztot igényel. Megnéztem a pótkerék alatti lemezt is: belülről semmi gyanús, de alulról már látszik, hogy az alvázvédő hámlik, és némi rozsdás lemez is kihullik, ahogy hozzáérek. Ez persze nem rontotta el a kedvemet, hiszen legalább könnyen hozzáférek, nem kell az egész autót szétszedni miatta. Az első ablakok fix mivolta viszont már sokkal bosszantóbb. A motor csendes és egyenletes járású, miután beáll az alapjárat, a blokk pedig tiszta, hiszen lemosták – így könnyebben nyomozhatom, honnan szivárog a folyadék. A váltó, francia mivolta ellenére, simán működik, valószínűleg nemrég újra perselyezték a kulisszát is. Végül megállapodtunk, mert minden hibájával együtt ez tűnt a legkevésbé problémás választásnak.
Az eladó másnap elvégezte a szükséges vizsgáztatást, majd visszahelyezte az autót a forgalomba, és átíratta a nevemre. Harmadnapra már át is adta nekem az autót, biztatva, hogy bármilyen problémával bátran keressem.
Erre mindössze 5 percet kellett várnia, ugyanis amint kikanyarodtam a kereskedésből, felvillant a szegénység-jelző üzemanyagszint lámpa, tehát egyből bekanyarodtam az utca végén a benzinkútra. Igen ám, de hiába húztam a tankajtó-nyitó fület, semmi sem történt. Visszamentem hát a telepre és a kereskedő segítségével kinyitottuk az ajtót, melyen rögtön láttam, hogy nincs a helyén az a rugó, amely az egyszemélyes nyithatóságért felel. Visszatettem a rugót majd diadalittasan hajtottam a kútra a második felvonás kezdetéhez.